Відділ освіти Криворізької райдержадміністрації
Недайводський НВК


Вчитель трудового навчання: Дьяков М.М.
2014 – 2015 н.р..
Т Е М А. Юний столяр.
М Е Т А:
навчальна: узагальнити і систематизувати знання з розділу «Проектування та виготовлення виробів з деревини»;
розвиваюча: розвивати технологічне мислення і пам'ять, розвивати логічне мислення, пам'ять;
виховна: виховувати інтерес до предмета, відповідальне ставлення до навчання.
Міжпредметні зв'язки. Природознавство: рослини лісу; породи дерев. Фізика; механічні властивості твердих тіл — пружність, міцність, пластичність. Математика: поверхня; площина; паралельні й перпендикулярні лінії; відношення величин.
Оснащення: шерхебелі; рубанки; пилки для поздовжнього і поперечного пиляння; ножівкові полотна (для поздовжнього, поперечного і змішаного пиляння); киянки; молотки; викрутки; шило (два); лінійки міліметрові; кутники; рейсмуси; олівці; бруски 250x40x40; дощечки 300x100x20; цвяхи; шурупи; зразки порід деревини; зразки пиломатеріалів.
Тип заняття: узагальнення знань, умінь і навичок.
Метод: гра-змагання.
Час: 90 хв.
Із числа учнів, які мають високий бал успішності, призначаються: один ведучий і один секретар. Всі інші учні з високим рівнем знань (якщо такі є) виступатимуть у ролі суддів, і розміщаються окремо від учнівських пар — за верстаком на подіумі. Секретар займе місце біля класної дошки, на якій фіксуватиме результати відповідей учнів, попередньо записавши номери учнівських пар і самих учнів. Ведучий із переліком питань, підготовлених вчителем, розташується так, щоб не заважати суперникам. «Учні-судді» будуть спостерігати, щоб гра проходила чесно, дотримувалися регламент і встановлені правила, а в кінці гри висловлять думку при оцінюванні кожного з учасників змагань.
Дві пари учнів займуть місця за передніми верстаками, які поставлено один навпроти одного на певній відстані. Ведучий зачитує запитання і пари-суперники починають обдумувати відповідь. На підготовку відповіді дається не більше однієї хвилини. Піднята рука сигналізуватиме про готовність пари до відповіді. З учнівської пари буде оголошувати відповідь той, кому запропонує вчитель. Секретар фіксуватиме на класній дошці відповіді кожної пари: правильні знаком «+» (плюс), неправильні — знаком «—» (мінус).
Пара, яка отримає два плюси, звільнить місце для наступної пари, і чекатиме на новий вихід. Пара, яка дасть неправильну відповідь або взагалі не знатиме відповіді на поставлене запитання, отримає мінус і теж звільнить місце для наступної пари та чекатиме на новий більш вдалий вихід згідно черги.
Черговість виступу пар у грі визначають жеребкуванням.
Перший раунд „ Матеріали ”.
1.Що отримують у результаті поздовжнього розпилювання колод на спеціальних верстаках — пилорамах?
2.Який пиломатеріал називають брусами?
3.Який пиломатеріал називають дошками?
4.Який пиломатеріал називають брусками?
5.Який пиломатеріал називають обаполом?
6.До яких властивостей деревини належить міцність, твердість,
жорсткість?
7.Як називають природний візерунок на обробленій поверхні деревини?
8.До яких властивостей деревини належить вологість, усихання, розбухання?
9.Як називають відхилення волокон від поздовжньої осі пиломатеріалу?
10.Як називають зміну форми пиломатеріалів під час сушіння та зберігання?
11.Як називають спеціальні протигнильні речовини, що просочують
деревину, при застосуванні у вологому середовищі?
12.Колоду розпиляли на пиломатеріали.
13.Який пиломатеріал використають для виготовлення лутки (коробки) до дверей, і який для виготовлення дверей?
14.Для чого під час просушування дощок між ними кладуть бруски?
15.Як називається властивість матеріалу відновлювати свою форму після припинення дії сили?
16. Що таке хлист?
Другий раунд „ Інструменти ”.
1.Як називають розмічальний інструмент для нанесення прямолінійних рисок на певній відстані від базового ребра заготовки?
2.Який інструмент застосовують для розмічання і перевірки прямих кутів?
3.З яких частин складається столярна ножівка?
4.Яку форму мають зубці всіх ножівок?
5.Як називають заглибину між зубцями?
6.Як називають сторону пиляльного полотна, протилежну зубчастому вінцю?
7.Для якого пиляння використовують пилки із зубцями у формі рівнобічного трикутника?
8.Для якого пиляння використовують пилки із зубцями у формі гострокутного трикутника?
9.Для якого пиляння використовують пилки із зубцями у формі прямокутного трикутника?
10.Що роблять для зменшення тертя між полотном пилки й стінками пропилу?
11.Для чого призначений шерхебель?
12.Для чого призначений рубанок?
13.З яких частин складається рубанок?
14.Із скількох сторін загострюють ніж до рубанка?
15.Як називають поверхню, по якій загострюють ніж: рубанка?
16.Як називають гострий кінець ножа рубанка?
17.На яку величину має виступати лезо над підошвою рубанка?
18.На яку величину має виступати лезо над підошвою шерхебеля?
19.Який кут заточування ножа рубанка?
20.Як розподіляють зусилля рук під час стругання?
21.Як перевіряють якість струганої поверхні?
22.Люди яких професій найбільше працюють названими інструментами?
Третій раунд „ Верстат ”.
1.Якою машиною називають токарний верстат?
2.Як називають головний вал токарного верстата?
3.Що кріпиться на кінці шпинделя?
4.З чого складається клинопасова передача?
5.Як можна змінити частоту обертання шпинделя?
6.Як буде обертатися шпиндель, якщо приводний пас надіти на менший ступінь ведучого шківа і на більший веденого?
7.Які дії необхідно виконати для збільшення частоти обертання шпинделя?
8.Для чого служить підручник?
Четвертий раунд „ Коктейль”.
1.Перед тим як забити цвях у тонку дощечку, його затуплюють.
Для чого?
2.Як можна розшифрувати абревіатури ДВП і ДСП? Із чого виготовляють ці матеріали і чим вони відрізняються?
3.Для чого розводять зубці пилок?
4.За рахунок чого дерево росте в товщину?
5.На якому дереві немає листя?
6. Яке дерево найтвердіше?
П’ятий раунд „ Хто більше ?”.
Хто більше пригадає загадок і приказок про деревину той і перемагає.
Шостий раунд „ Практичний ”.
Ведучий пропонує кожному з членів команд, що змагаються, взяти чистий листок і за текстом побудувати графічне зображення в одній площині. Текст завдання звучить так:
1.Довжина і товщина деталі однакові, в центрі деталі розміщений циліндричний отвір.
2. Деталь має форму круга, в центрі якого розміщений квадратний отвір.
Команду, яка першою набрала два позитивні бали, визнають переможцем. За результатами, зафіксованими на дошці, визначають найактивніших учнів, які відзначилися протягом змагань. їм вручають призи. За набрані позитивні бали члени команд одержують оцінки згідно з установленими критеріями.
1.Розпізнати породи деревини.
2.Користуючись лінійкою, визначити види пиломатеріалів.
3.Визначити, для якого пиляння призначені представлені ножівкові полотна.
4.За допомогою лінійки, кутника та олівця розмітити і ножівкою відпиляти брусок довжиною 50 мм.
5.Розмітити і розпиляти вздовж: волокон дошку на дві рівні частини.
6.Розібрати рубанок.
7.Налагодити рубанок.
8.За допомогою лінійки, рейсмуса та олівця розмітити і шерхебелем та рубанком вистругати одну сторону бруска розміром 30 мм.
9.Розмітити центр отвору, який знаходиться на 35 мм від торця і на 25 мм від базової сторони дошки.
10.Забити в дошку три цвяхи.
11.Закрутити в брусок два шурупи.
За результатами, зафіксованими на дошці, підраховуються плюси і мінуси, отримані командами. Визначається учнівська команда-переможець (одна або декілька), яка набрала найбільше плюсів. Оголошуються учні, які брали
найбільш активну участь у грі.
|